Tietoa meistä

Indoors on sisäympäristökokemustietoon erikoistunut asiantuntijayritys Oulusta. Reaaliaikaisesti käytettävät käyttäjäkyselyt ja selkeät dataraportit ovat ydinosaamistamme.

Palvelumme auttaa kuvaamaan, rajaamaan ja ratkaisemaan monimutkaista ongelmaa sisäympäristössä. Nopea käyttöönotto auttaa vastaamaan loppuasiakkaiden korkeisiin palveluvaatimuksiin. Helppokäyttöisyys ja asiakaskeskeisyys ovat toiminta-ajatuksemme ytimessä. Yhtiö toimii koko Suomen alueella. Indoors on perustettu vuonna 2014.

Kehitämme toimintaamme aktiivisesti

Kehitämme toimintaamme Suomen rakennerahasto-ohjelman ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen avulla.

Olemme saaneet tukea Euroopan aluekehitysrahastosta hankkeellemme: ”Tilapalauteratkaisut ja tiedonhallinta älykiinteistöille”

Hankkeessa kehitämme dynaamista tilapalauteratkaisua ja datan hallintaa hyödyntäen viimeisimpiä teknologioita, mukaan lukien keinoäly.

Kaikki alkoi oivalluksesta

Erään tekemämme huoltoreissun jälkeen toimistotyöntekijät saattoivat luopua toppatakeistaan neuvotteluhuoneessa käytävissä palavereissa.

Kyllä, neukkarissa oli niin kylmä, ettei siellä voinut oleskella ilman ulkovaatteita talvella. Tässä tapauksessa palopelti oli syystä tai toisesta jumittunut kiinni, ja tämä aiheutti häiriön neuvotteluhuoneen lämpötilassa.

No, ilmaa ja sen laatua ei voi suoraan nähdä, ja samoin rakennusten rakenteet ovat monesti vaikeasti nähtävillä. Käyttäjät kyllä huomasivat missä ongelma sijaitsi ja milloin sitä ilmeni. Tästä huolimatta ongelman tunnistamisessa ja siihen reagoinnissa kesti pitkään.

Käyttäjillä oleva piilevä tieto ei välittynyt eteenpäin sillä tavalla, että asia olisi voitu ratkaista nopeasti. Käyttäjillä oli ratkaisevaa tietoa piilossa. Tämän asia teki vaikutuksen minuun.

Päätinkin lähteä ratkaisemaan sisäilmahaasteita täysin uudenlaisesta näkökulmasta. Ennen käyttäjän tietoja ei ole otettu hyötykäytöön. Mutta nyt voi muutamalla sormen painalluksella tallentaa havaintonsa ja mahdolliset haittakokemuksensa. Tietenkin taskussa olevalla älypuhelimella tai muulla saatavissa olevalla päätelaitteella. Hyvin nopeasti ja saman tien kokemushetkellä.

Nyt arvokas käyttäjäkokemustieto saatetaan asiantuntijoiden käyttöön suoraviivaisesti ja käytännöllisesti. Määrämuotoisella käyttäjäkokemustiedon keräämisellä ja hyödyntämisellä pystymme varmistamaan ongelmien tehokkaan ratkaisemisen.

Silloinen yrityksemme vuonna 2009 korjasi rakennusten ilmanvaihtojärjestelmiä. Monilla noiden rakennusten käyttäjistä vaikutti olevan erinäisiä haittakokemuksia. Merkittävä havaintoni oli se, että ongelmista kärsivät eivät tuntuneet saavan apua tilanteeseensa.

Ongelmia ei oltu havaittu, niistä ei oltu kuultu tai niitä ei tunnustettu. Niinpä käyttäjät opettelivat elämään ongelmien kanssa. Esimerkiksi sitä kylmää neukkaria vältettiin ja tämä ehkä heikensi osaltaan toimintakulttuuria. Usein itse haittakokemusen aiheuttaja olisi voitu korjata jopa vain muutaman tunnin asiantuntijatyöllä.

Tätä tehtävää toteuttamaan perustimme sisäilma-alalle yrityksen nimeltä Fresh Air Global Oy ja sen tuotemerkin Indoors.

Samuli Tahkola

Samuli Tahkola

Perustajaosakas